Fylkesduell i Norges største elbilløp

F.v. Benoit Dugers (Energiråd Innlandet), Jan Carsten Gjerløw (OREEC) og Ingrid N. Christie (Energiråd Innlandet) sammen med sine kjøretøy (el og hydrogen) i Electric Challenge 2015Lørdag 22. august gikk Norges største elbilløp, Electric Challenge, av stabelen på Gjøvik og Toten i strålende solskinn. Deltakerne fra fylkesmannen og fylkeskommunen i Oppland måtte se seg slått av sin argeste konkurrenten, Hedmark fylkeskommune. Energiråd Innlandet deltok også, og kom på en hederlig 5. plass.

Mange motiverte deltakere var med i Challenge-rally for første gang. For en del av dem var det også første gang de kjørte elbil.

Hedmark mot Oppland

Fylkesordfører Dag Rønning fra Hedmark fylkeskommune og kartleser Anno-Emilie gikk av med seieren foran både Opplands-lagene og de øvrige konkurrentene (foto: Eidsiva Energi).Løpet bød på en skikkelig duell mellom Innlandsfylkene, med både fylkesmannen og fylkesvaraordføreren i Oppland samt fylkesordføreren fra Hedmark som bilførere. Fylkesmannen i Oppland, Christl Kvam, sa før løpet at hun gledet seg til start, men at det som nok ble mest utfordrende var å holde Teslaen i den relativt lave gjennomsnittsfarten som løpet krevde.

Deltakerne fra Oppland spøkte også med at Hedmarks fylkesordfører Dag Rønning og hans kartleser Emilie Mehl (kjent fra tv-serien Anno) var på «gærne sia ta Mjøsa», og at det viktigste ikke var å vinne, men å komme foran Hedmark. Likevel ble det tilslutt Hedmark fylkeskommune som gikk helt til topps i elbilklassen. Rønning synes det var morsomt å teste ut elbil i løpet, og mente at kartleser Mehls gode konkurranseinstinkt var et viktig bidrag til seieren.

Hydrogen også representert

«Electric Challenge viser at klimabiler kan klare de samme kjøretekniske utfordringene som bensinbiler, og at de finnes i mange versjoner. Her hadde vi både hybrider, rene elbiler og hydrogenbil», sier daglig leder Ingrid Nytun Christie i Energiråd Innlandet, som også deltok i løpet.

Gjennom Interreg-prosjektet Green Drive Region hadde nemlig også en hydrogendrevet bil funnet veien fra Lillestrøm til Gjøvik for å delta. Hydrogenkjøretøyer er ved siden av vanlige elbiler de eneste alternativene for nullutslippskjøretøy, da de kun slipper ut ren vanndamp. Jan Carsten Gjerløw, direktør for Osloregionens fornybarklynge (OREEC) og Lill-Torunn Kilde fra Skedsmo Venstre stilte med den eneste hydrogenbilen i konkurransen.

Et nettverk av hydrogenfyllestasjoner er så smått under oppbygging langs E6-korridoren fra Oslo nordover mot Trondheim. Oslo Lufthavn Gardermoen er blant de som satser stort på denne typen nullutslippkjøretøy, med egen bil og egen fyllestasjon som ble åpnet tidligere i sommer.

Christl Kvam, fylkesmann i Oppland, og hennes kartleser Asbjørn Lund gikk hardt ut i sin Tesla, men det holdt ikke hele veien fram i duellen mot Hedmark (foto: Eidsiva Energi).«I tillegg til at dette løpet setter fokus på klimavennlige biler på en publikumsvennlig måte, er det også både morsomt og utfordrende å delta i konkurransen», sa Nytun. Sammen med kartleser Benoit Dugers fra samme firma kom hun på en femteplass av 13 deltakere i elbilklassen.

Elbiler kan brukes til det meste

«Arrangementet hadde som hovedmål å skape oppmerksomhet rundt bruk av el som drivstoff i vegtrafikken i Innlandet. Forurensing fra biltrafikken er stor, også i byene og tettstedene i Innlandet. Overgang til el som drivstoff vil gi en betydelig miljøeffekt. «Electric Challenge» viser at elbilene kan brukes til det meste og dekke de flestes transportbehov», sa Inge Møller, seniorrådgiver i Eidsiva.

Løpet gikk fra Gjøvik om Skumsjøen, Reinsvoll, Kolbu og Kraby Motorstadion før turen gikk tilbake til Kallerud. Mange krevende etapper undervegs satte både førere og kartlesere på prøve. Men de fikk også gode muligheter til å nyte flott utsikt og Toten-landskap underveis. Etter ni mil kom de slitne og fornøyde deltagerne i mål.

NMK Sør-Gudbrandsdal stod for det tekniske ved arrangementet, mens forberedelsene ble gjort av Eidsiva. Disse fikk drahjelp fra Energiråd Innlandet og Green Drive Region-prosjektet.

Mer informasjon

 

 

Sist oppdatert 03. september 2015

Utskrift